У вересні 2015
року відбувся робочий візит української делегації на чолі з Головою Державної
регуляторної служби України Ксенією Ляпіною до
Королівства Великобританія. У Лондоні члени делегації зустрілися з представниками
британських державних установ, які задіяні у сфері формування та реалізації
державної регуляторної політики, а саме: Better Regulation Delivery Office
(BRDO); Better Regulation Executive (BRE); Government Communication Center (GCC); The Regulatory Policy Committee (RPC).
«Досвід Великобританії переконливо підтверджує
правильність вибору європейського вектору для України, проте практичне його
втілення з усіма європейськими перевагами багато в чому залежатиме від
готовності органів влади забезпечувати обґрунтованість та ефективність реформ,
а також від зацікавленості суспільства у їх впровадженні», - зазначила Голова
ДРС Ксенія Ляпіна.
Британські колеги
з профільних інституцій ознайомили членів української делегації з практиками ефективного
державного регулювання та надали практичні поради щодо реалізації регуляторної
політики, вдосконалення адміністративних процедур та проведення дерегуляції
господарської діяльності.
Загалом у
Великобританії існує 70 регуляторів і 16 міністерств, які видають регуляторні
акти. На сьогоднішній день там також діє програма «Виклик бюрократії», в рамках
якої було проаналізовано 6000 регуляторних актів, із яких 2000 скасували, 3000
залишили без змін, а 1000 спростили. Над переглядом нормативних актів експерти
працювали близько 9 місяців та ще 3 роки йшло публічне обговорення такої роботи
із залученням усіх стейкхолдерів.
Крім того, у
Британії працює Програма цільових показників впливу на бізнес, яка розрахована
на 5 років. Вони постійно оцінюють результати регулювання. Мета такої оцінки -
здешевити адміністрування господарської діяльності. Цільовим показником є цифра
у грошовому вимірі, яку бізнес заощадить від скорочення регулювань.
ДРС вважає за
необхідне враховувати найкращі британські практики при розробці і впровадженні
механізму належного оцінювання регуляторного впливу, який передбачатиме
включення ОРВ до проектів усіх нормативно-правових актів для упередження
надмірної зарегульованості.
Особливої уваги
заслуговує принцип здійснення дерегуляції - OITO «one
in – two out». Тут йдеться не про кількість регуляцій,
а про їх вартість. Тобто, вводячи регулювання на 1 фунт, на інші 2 воно повинно
бути скасоване. Це зекономило бізнесу Великобританії майже 2 мільярди фунтів – стерлінгів.
Основою сost-benefit analyses повинен
бути розрахунок за принципом – скільки це буде коштувати для бізнесу, а не для
держави.
В Україні також необхідно
запроваджувати SME–test (оцінка впливу на малий та
середній бізнес, що у Великобританії має назву SAMBA) з метою реалізації принципу
пропорційності навантаження та його зменшення саме на малий і середній бізнес.
Цей тест є невід’ємною частиною Green Book for RIA. Чітке виконання
стандартів при здійсненні оцінки регуляторного впливу актуально і для України.
Необхідним є залучення
підприємництва до спільної відповідальності за результати RIA. Бізнес повинен
давати свою оцінку щодо реалістичності аналізу нормативних актів проведеного
чиновниками.
Варто перейняти у
британців і те, що при розробці законопроектів визначається термін їх чинності.
Перегляд ефективності законів та законодавчих актів відбувається кожні 5 років,
а в разі чіткого визначення терміну чинності закону, кожні 7 років. Крім того,
діє чіткий графік упровадження будь-яких регулювань із визначеними датами. Всі
регулювання вводяться в дію двічі на рік: 6 квітня та 1 жовтня. Британці чітко
знають, що чекає на їх бізнес та мають час проконсультуватися зі спеціалістами
та мінімізувати загрози.
Слід зауважити,
що близько 50% регулювань, що позначаються на бізнесі Великобританії, походять
з ЄС, переважна більшість з них є директивами або регламентами. З метою
покращення регуляторного клімату, пов’язаного з регуляторною політикою ЄС,
британські експерти застосовують практику безпосереднього опрацювання проектів
регуляторних актів спільно з фахівцями ЄС ще на стадії розробки, спрощуючи їх.
Фактично Великобританія стала ініціатором впровадження ефективної регуляторної
політики у Євросоюзі. До того ж, британці створюють спільні коаліції з тими чи
іншими членами ЄС у залежності від сфери регулювання та задля відстоювання
власних інтересів перед Єврокомісією.
За словами Голови
ДРС, заходи регуляторної політики, представлені українській стороні в ході
візиту, є актуальними для України та повинні бути запроваджені найближчим часом.
Перший крок вже зроблено. Так, розпорядження
про обов’язкове застосування М-Тесту вже погоджується державними органами і
скоро діятиме. Оцінка вартості адміністративних процедур і забезпечення
вирівнювання питомих адміністративних витрат для малого бізнесу дасть змогу
приймати ефективні, економічно обґрунтовані нормативно-правові акти у тому
числі і на місцях. Така методика дасть змогу налагодити ефективний діалог між
владою і підприємництвом.